Olvasósarok
1998. évi XXVIII.
törvény indokolása
az állatok védelméről és kíméletéről
ÁLTALÁNOS
INDOKOLÁS
Előzmények
Az elmúlt esztendőkben
társadalmi kezdeményezés bontakozott ki az állatvédelmi és -kíméleti törvény
megalkotása iránt. A jogalkotást erőteljesen sürgetik az állatvédő egyesületek
és néhány sajtószerv. A mozgalmat támogatják a tudomány egyes jeles képviselői
is.
Ezt az igényt az
állatokkal való érintkezés különböző területein sokasodó riasztó és idegborzoló
jelenségek táplálják. A rosszul értelmezett gazdálkodási érdek is esetenként az
embernek kiszolgáltatott állatok nagy tömegét teszi ki nap
mint nap szükségtelen szenvedésnek.
Az állami és az
önkormányzati szervek passzivitása - kellő jogi háttér és felhatalmazás
hiányában - e megnyilvánulások iránt a közvélemény egy részében aggodalmat és
elégedetlenséget ébreszt. Egy civilizált államban nyilvánvalóan nem tűrhető el,
hogy bárki közönyösen viseltessék az állatoknak okozott szenvedésekkel szemben.
A társadalom erkölcsi érzékét is sértő cselekmények megelőzéséhez és
visszaszorításához szükséges jogi szabályozás jelenleg még részben
kialakulatlan.
Elhangzanak olyan
vélemények is, hogy az állatvédelem szabályozását meg kell előznie a társadalom
napi megélhetési gondjai rendezésének. Az állatvédelem és az állampolgárok
jóléte és közérzete azonban ilyen módon nem állítható szembe egymással. Ha az
emberek és az állatok jogos érdekei összeütközhetnek, úgy az állami szerveknek
erkölcsi, tudományos és gazdasági szempontból állást kell foglalniuk.
A jelen törvényalkotásnak
elsődlegesen az a célja, hogy az állatvilág egyedeivel való felelősségteljes és
kíméletes bánásmód követelményrendszerét átfogóan szabályozza. Alapja az a
felismerés, hogy az erkölcs, a tudomány és a gazdaság követelményei az
állatvédelem tekintetében is összeegyeztethetők.
Az állatok védelméről
és kíméletéről szóló törvény megalkotása napjaink múlhatatlanul szükséges és
elodázhatatlan feladatává lépett elő.
Az állatvédelem és a
hatályos hazai jogi szabályozás
Az állatvédelem
tulajdonképpen nem más, mint az állatvilágot különböző irányokból fenyegető
veszélyekkel szembeni óvó tevékenységek foglalata. E gyűjtőfogalom körébe
vonható az állatvilág teljességének, fajtagazdagságának megóvására szakosodott
természetvédelem, az állatbetegségek megelőzésével és leküzdésével foglalkozó
állategészségügy, továbbá a vad- és halgazdálkodási állományvédelem.
Az állatvédelem
negyedik és ma még jórészt kimunkálatlan összetevője az emberi ráhatás alatt
élő állatok kíméletét célul tűző un. egyedkímélő állatvédelem.
Az állatvédelmet
szabályozó jogterületek egyedkíméleti szempontból való áttekintése
Az egyedkímélő
állatvédelem teljessége nem illeszthető az állatvilág más irányú védelmét
szolgáló jogterületek rendszertani kereteibe. Az egyedi állatvédelem
mindenképpen önálló szabályozást igényel.
A természetvédelmi
jogterület
Az állatvilág
természetvédelmi védernyője jelenleg kizárólag a
vadon tenyésző, védelemre érdemes és oltalomra szoruló fajok fölé feszül. Ez a
megállapítás nem hiányosságot fed fel, hiszen a természetvédelem meghirdetett
céljai és az azok megvalósítását szolgáló intézményrendszer összhangja teljes.
A természetvédelmi
joganyag célja ugyanis nem az állatvilág egyedeinek a szükségtelen szenvedéstől
való kímélete, hanem a természet fajtagazdagságának megőrzése. Ebből következően
a védelem az egyednél magasabb szerveződési szintre, az állatfajokra irányul.
Így a természetvédelem értelemszerűen csak azon értékes fajok körében hat,
amelyek fennmaradására az ember környezetátalakító
tevékenysége veszélyt jelent.
A természetvédelem
elvi kereteibe nem illeszthető a haszonállatok, a tudományos és laboratóriumi
kísérleti célra szolgáló, a sport- és szórakoztatási, valamint a kedvtelési
célból tartott állatfajok és azok egyedeinek védelme.
Az állategészségügyi
jogterület
Az állategészségügyi
igazgatás legalapvetőbb feladatai: a fertőző állatbetegségek megelőzése,
leküzdése és az állategészségügyi szakmai feladatok, szolgáltatások szervezése.
Az állategészségügy
hatóköre - az állatok élőhelyétől és hasznosítási módjától függetlenül -
valamennyi állatfajra és valamennyi állatokkal kapcsolatos tevékenységi
területre kiterjed.
Az állategészségügyi
jogszabályokban megfogalmazódnak az egyedkímélő bánásmód egyes követelményei
is. Ebből a nézőpontból azonban a szabályozás esetleges.
A vadgazdálkodás és
halászat joganyaga
Állatvédelmi,
-kíméleti rendelkezések az egyes vad- és halgazdálkodási jogszabályokban is
fellelhetők. Ilyen védelmi célú rendelkezésnek tekinthető az az előírás, mely szerint a vadászatra jogosult köteles a
vadállomány fejlődését vadtenyésztési és vadvédelmi tevékenységgel
előmozdítani.
Védelmi jellegű az az előírás is, amely a halak ívására és a halivadék
fejlődésére alkalmas vízterület kíméleti területté nyilvánítására ad
lehetőséget.
A vadgazdálkodás és a
halászat szabályai a vad- és halállomány egyedeinek kíméletére irányuló
előírásokat természetesen nem tartalmazhatnak. A fellelhető rendelkezések a
vad- és halállomány gazdasági célra való reprodukcióját tartják szem előtt.
Az egyedkímélő
állatvédelem
Az egyed kíméletét célzó
állatvédelem erkölcsi fogantatású. Alapgondolata az, hogy az emberiség és az
állatvilág egyaránt része a természet élővilágának. Az állatvilág magasabb
rendű képviselői örülni, szenvedni, elégedettséget, halálfélelmet érezni és
kifejezni képes lények. Az állatvilág azonban az idő múltával a magasabb
szellemi képességekre szert tett embernek kiszolgáltatott helyzetbe került.
Az állatvilág a
sokrétű emberi szükségletek kielégítésének fontos forrása. A szükségletek egy
része az ember számára létfontosságú, ezért e források igénybevételéről nem
lehetséges lemondani. Az ember és állat közötti kapcsolatot azonban - lévén az
élőlények közötti viszony - nem uralhatja kizárólag a gazdasági és az emberi
önkény, abban meghatározott szerepet kell kapnia az emberiességnek, az erkölcs
és a kultúra egyetemes értékeinek is.
Az állatvilág egyedeit
meg kell védeni az emberi felelőtlenség és kíméletlenség okozta szükségtelen
szenvedéstől. Ennek felismerése és magatartásformáló erővé válása a civilizáció
és a kultúra egyik fokmérője.
Alapvető felismerés
kell hogy legyen: az erkölcs és a gazdaság követelményei nem egymást keresztező
és kizáró, hanem egymást feltételező és egymással összeegyeztethető szempontok.
Ezt több európai ország példája igazolja.
Az állatvédelem hazai jogi
szabályozásának alapjai
Az állatokkal szembeni
emberi magatartást mindenképpen törvényben szükséges szabályozni: a legfelsőbb
szintű jogszabályban kell biztosítani a humánumnak az ember és az állat közötti
viszonyban való érvényesülését.
Az állatvédelem
azonban túlnő a jog birodalmán; - a korszerű állatvédelmi, -kíméleti törvény
megalkotása hazánk általános nemzetközi megbecsülése, az Európai Unióhoz való
csatlakozás szempontjából sem lehet közömbös. Meg kell teremteni az
állatvédelem céltudatos és ésszerű jogi rendjét, amelyben az erkölcsi értékek
tiszteletének is szerep jut.
Olyan állatvédelmi
törvény megalkotása mutatkozik célszerűnek, amely tartalmazza az állatvédelem
alapvető szabályait, s amelyhez mint alaphoz kapcsolódhatnak az egyes fontos
területeket érintő külön jogszabályok.
Nem volna célszerű
valamiféle mindenre kiterjedő mamutjogszabály megalkotása, mert az már
terjedelménél fogva is megriaszthatná a közvéleményt, és azzal a veszéllyel is
járna, hogy elhomályosítaná a minden állattartóval szemben fennálló alapvető
követelményeket.
Nem hagyható figyelmen
kívül az sem, hogy viszonylag gyakran állhat elő a módosítás szükségessége.
Mindezekre figyelemmel, célszerű - az egyes részterületek alapjainak lerakása
mellett - felhatalmazást adni az érdekelt minisztereknek végrehajtási
rendeletek kiadására.
Az egyedi állatvédelem
kapcsán egyre sürgetőbben merül fel az állatkísérletek törvényi rendezésének
igénye. Az állatkísérletek elleni tiltakozásokról gyakorta ad hírt a sajtó;
problematikája szinte kimeríthetetlen és rendkívül kényes kérdés, mert
erkölcsi, jogi és gazdasági megfontolásokat egyaránt felvet. Ezért az
állatkísérletek szabályozása különös érdeklődésre tarthat számot; - mondhatni
ez tekinthető a kodifikáció legneuralgikusabb pontjának.
A törvényhozó ilyen
körülmények között szükséghelyzetben van. A jelen törvénytervezet mindenesetre
rögzíti: állatkísérletet kizárólag szakértő személyek, engedély alapján és
megfelelő ellenőrzés mellett végezhetnek. Az állatkísérleteket a szükséges
mértékre kell szorítani, azok csak jóváhagyott célokat szolgálhatnak, s
elengedhetetlen a szigorú ellenőrzés is. Az állatkísérletek ellenőrzésében
szerepet kell kapniuk és vállalniuk az állatvédő egyesületek szakértőinek.
Az állatvédelem hazai
szabályozása során elsősorban a nemzetközi egyezmények előírásait célszerű
alapul venni. Az állatvédelmi törvényt természetesen a magyar viszonyokra kell
szabni.
A kodifikáció során
főként az Európa Tanács, valamint az EGK-EU következő alapvető rendelkezéseit
vettük figyelembe:
ET:
- a 65. sz. Egyezmény
az állatok nemzetközi szállításáról (Párizs, 1968. december 13.);
- a 87. sz. Egyezmény
a haszonállatok védelméről (Strasbourg, 1976. március 10.);
- a 102. sz. Egyezmény
a vágóállatok védelméről (Strasbourg, 1979. május 10.);
- a 103. sz.
Jegyzőkönyv az állatok nemzetközi szállításáról szóló Egyezményhez (Strasbourg,
1977. május 10.);
- a 104. sz. Egyezmény
az európai vadon élő növények, állatok és természetes élőhelyeik védelméről
(Bern, 1979. szeptember 19.);
- a 123. sz. Egyezmény
a kísérleti vagy más tudományos célokra használt gerinces állatok védelméről
(Strasbourg, 1986. március 18.).
EGK-EU:
- |
78/923/EGK Tanácsi Határozat |
|
Európai Egyezmény az állatok védelméről a
mezőgazdasági állattartás során; |
- |
88/166/EGK Tanácsi Irányelv |
|
Ketrecben tartott tojótyúkok védelmének
minimális követelményei; |
- |
88/306/EGK Tanácsi Határozat |
|
Európai Egyezmény a vágóállatok védelméről; |
- |
91/628/EGK Tanácsi Irányelv |
|
az állatok szállítás közbeni védelméről; |
- |
91/629/EGK Tanácsi Irányelv |
|
a borjúk védelmének minimális követelményei; |
- |
91/630/EGK Tanácsi Irányelv |
|
sertések védelmének minimális
követelményei; |
- |
93/119/EGK Tanácsi Irányelv |
|
az állatok védelme levágáskor |
A hivatkozott EU-EGK
rendelkezések figyelembevétele részleges jogközelítést valósít meg, a teljes
jogközelítést más jogterületeken, pl. az állategészségügy területén kell
megvalósítani, illetve az e törvény felhatalmazása alapján kiadásra kerülő
végrehajtási rendeletekben fog testet ölteni.
RÉSZLETES
INDOKOLÁS
A törvény célja
A törvény - a
preambulumában foglalt erkölcsi indítékok és megfontolások alapján -
meghatározza azokat a célokat (az állategyedek megóvása, védelme, kímélete),
amelyek a törvény megalkotását szükségessé teszik.
Az 1. §-hoz
A törvény elsődleges
célja: az állatvilág megőrzése, egyedeinek ésszerű és hatékony védelme,
tudományosan megalapozott hasznosítása, valamint az állatvédelem szabályainak
megalapozása. A rendelkezés előtérbe helyezi az embereknek az állatvilág
egyedeivel szemben fennálló kötelességérzetét.
A törvény hatálya
A törvény az
állategyedek jól körülhatárolható csoportjaira tartalmaz alapvető
rendelkezéseket. A felsorolás szinte teljes körű, a szakirodalomban elfogadott,
korszerű osztályozást tartalmaz.
A 2. §-hoz
A tervezett törvényi
szabályozás hatálya kiterjed - többek között - a gazdasági haszonállatokra, a
kutatási-kísérleti célra szolgáló, a sportcélra, a bemutatásra, valamint a
kedvtelésből tartott állatokra; a törvény védelme alá kerülnek a pásztorebek, a postagalambok stb., valamint a fegyveres
erők és a rendvédelmi szervek szolgálati célból tartott állatai is.
A 3. §-hoz
Ez a rendelkezés
legális definíciót ad egyes, a törvényben meghatározó jelentőségű fogalmakra
(állattartó, az állat károsítása, beavatkozás az állaton stb.). Ez a törvény
egységes értelmezésének megkönnyítése, az egyértelműség miatt szükséges.
Az állatkínzás
definíciója igen fontos a szabályozás szempontjából, várhatóan ez az a
kategória, amely a végrehajtás során elsősorban reflektorfénybe kerül.
A felsorolásból is jól
látható, hogy ez egy igen összetett magatartási csoport: az állatok ellen
irányuló, fájdalmat okozó magatartás is beletartozik, de az állatra nézve
súlyos következménnyel járó nem megfelelő gondoskodás is. A kedvtelésből
tartott állatok esetében gyakori a túltenyésztett, különleges állat, mint
„tenyésztési eredmény”, amely állat már nem egészséges, valamilyen szervi
bántalomban szenved, továbbá vannak betegségek, testi hibák, amelyek
öröklődnek. Ezekre vonatkozik a tenyésztési, szaporítási tilalom.
Az állatok tartásának
általános szabályai
Ez a fejezet
valamennyi állattartóra kiterjedő kötelezettségeket ír elő. Az itt található
rendelkezéseknek minden állategyed vonatkozásában érvényesülniük szükséges.
A 4-5. §-hoz
Ezek a rendelkezések
főként az állatok megfelelő életfeltételeinek biztosítására tartalmaznak
előírásokat. E körben garanciális szabály: az állatok elhelyezésénél
figyelemmel kell lenni azok élettani igényeire. Alapvető feltétel az állatok
tartásánál a korszerű higiéniai követelmények megléte is.
Az állatvilág
egyedeinek ökológiai egyenértékűségéből is adódóan szükséges az állattartás
közös szabályainak - az állattartás minimumának - meghatározása. Más oldalról
megközelítve ezek a normák jelentik az emberi bánásmód, az emberi felelősség
legalacsonyabb szintjét. Ezen általános előírásokra épülnek rá az egyes
állatfajokra és fajtákra vonatkozó speciális szabályok.
Az állattartó
kötelezettségekkel tartozik az állatokkal szemben, azokról gondoskodni köteles.
A napi legalább egyszeri ellenőrzési kötelezettség azt szolgálja, hogy hosszabb
ideig ne maradhassanak az állatok felügyelet nélkül. Az állatkímélő technológia
a természetszerű tartást, elsősorban a mozgási szabadságot és a fajra jellemző
viselkedési szokások gyakorlásának lehetőségét jelenti.
Az állat kímélete, az
állatkínzás tilalma
A 6-8. §-hoz
A törvény e
rendelkezése az állat kíméletét hivatott biztosítani, megfogalmazva egyben az
állatkínzás tényállási elemeit is. Ennek megfelelően az állatot nem szabad
kínozni, emberre vagy állatra uszítani és kényszertakarmányozásra fogni. A
kényszertakarmányozás alól kivételt jelent az egészségügyi megfontolásból való
kényszerű táplálás, valamint a házilagos liba- és kacsatömés. Ez utóbbiakat
gazdasági-szociális megfontolások teszik indokolttá, ezen túlmenően az ilyen
fajta tevékenység ellenőrzése kétséges lehet. Nem minősül állatkínzásnak az
érett libatoll házilagos tépése sem, hasonló megfontolások alapján.
A fegyveres erők, a
rendvédelmi szervek, a nemzetbiztonsági szolgálatok és a közfeladatokat ellátó
őrszolgálatok feladatainak ellátását szolgáló állatok esetében - e szervezetek
hatékony munkavégzése végett - az emberre vagy állatra uszítás tilalmát a külön
törvényben meghatározott eltéréssel kell alkalmazni.
Garanciális
állatkíméleti szabály: az emberi környezethez szokott állat, valamint a
veszélyes állat tulajdonjogával, tartásával felhagyni nem szabad. Ez a
rendelkezés elsősorban, az állattartó erkölcsi fogantatású kötelezettségét
hivatott jogilag is megalapozni.
Beavatkozás az állaton
A 9. §-hoz
Az állat kíméletét
hivatott előmozdítani az a szabály, mely szerint fájdalommal vagy károsodással
járó beavatkozást kizárólag szakirányú végzettséggel vagy gyakorlattal
rendelkező személy végezhet. Ez alól kivételt jelent az állat érdekében
szükséges azonnali beavatkozás. A beavatkozásnál általában érzéstelenítést kell
alkalmazni. Ez akkor mellőzhető, ha az érzéstelenítés, illetve az ehhez
szükséges rögzítés legalább akkora fájdalommal járna, mint a beavatkozás.
A 10. §-hoz
Az állat küllemének
megváltoztatása érdekében sebészeti beavatkozás nem foganatosítható, a
fajtajelleg megőrzése és az ivartalanítás kivételével. Az állat szokásos
megjelölésénél a legkisebb fájdalommal járó megoldást kell alkalmazni.
Az állat életének
kioltása
A 11. §-hoz
Az állat életét
elfogadható ok vagy körülmény nélkül kioltani tilos. Az „elfogadható” ok,
körülmény tartalma szinte kimeríthetetlen, mindenekelőtt az étkezés, az
állományszabályozás, a gyógyíthatatlan betegség, a fertőzésveszély, az állat
másként el nem hárítható támadásának megakadályozása sorolható e körbe.
Elfogadható oknak minősül a tudományos kutatás is.
A 12. §-hoz
Az állat levágása vagy
kiirtása elsődlegesen kábítás után történhet. A kábítási kötelezettség nem
vonatkozik a háztartások körében, étkezési céllal végzett baromfi- és
nyúlvágásra. Természetszerűleg kábítás nélkül oltható ki az állat élete
szükséghelyzet esetén is. Külön jogszabály rendelkezhet olyan módszerekről,
amelyek az állat azonnali öntudatvesztését vagy halálát okozzák.
A vágóállat tartása és
kímélete
A 13-15. §-hoz
A törvény alkalmazása
szempontjából vágóállatnak minősül a házi egypatás, a kérődző, a sertés, a
nyúl, a prémes állat és a baromfi.
A nemzetközi gyakorlat
által követett alapvető feltétel, hogy a vágóhídnak rendelkeznie kell etető- és
itatóvályúval ellátott istállóval. Az istállózás során egymástól el kell
különíteni az egymással szemben ellenségesen viselkedő állatokat.
Ha az állatot a
vágóhídra érkezésekor azonnal nem vágják le, úgy számára nyugodt pihenést és
ivóvizet kell biztosítani. Gondoskodni kell a vágóállat mérsékelt mennyiségű
takarmányozásáról is.
A 16. §-hoz
Ez a rendelkezés a
vágóállat ellenőrzéséről szól. A beteg, elgyengült vagy sérült állatot haladéktalanul
le kell vágni. Ha az állatvágás nyomban nem foganatosítható, úgy az állatot el
kell különíteni, és állapotát a szükségeshez képest ellenőrizni szükséges.
A 17-18. §-hoz
Ha az állatot kábítás
nélkül vágják le, úgy azt olyan eszközzel kell lefogni, amely kellően
kíméletes. Az egyébként kötelező kábításnak olyan érzéketlenségi állapotot kell
előidéznie, amely az állat kivérzéséig tart.
A 19. §-hoz
Külön jogszabály egyes
állatok vágására eltérő feltételeket állapíthat meg. Ezen körbe tartozik a
szárnyas állat és a nyúl vágása, amennyiben az azonnali halált okozó módszerrel
valósul meg. Eltérés lehetséges a kényszervágás, valamint a rituális vágás
esetén is.
A veszélyes állat
tartása
A 20-22. §-hoz
Természetvédelmi
oltalom alatt nem álló veszélyes állat tartására a tervezett tartás helye
szerint illetékes jegyző, más esetben a természetvédelmi hatóság adhat
engedélyt. Engedély abban az esetben adható, ha a tartás a köznyugalmat és
-biztonságot nem sérti vagy veszélyezteti. Az engedély kiadásának további feltétele:
a veszélyes állat természetes igényeinek biztosítása. Az engedélyben
rendelkezni szükséges a feltétlen azonosíthatóságról is. „Embervédelmi”
szempontnak minősíthető az az előírás, mely szerint a
veszélyes állat tartójának gondoskodnia kell arról, hogy az állat közterületre
vagy más magánterületére ne juthasson be.
A veszélyes állatok
körét külön jogszabály állapítja meg.
Természetvédelmi
oltalom alatt nem álló veszélyes állat importjához a tervezett tartás helye
szerint illetékes jegyző, más esetben a természetvédelmi hatóság előzetes
tartási engedélye szükséges. Az állat behozataláról értesíteni kell a
természetvédelmi hatóságot és a rendőrkapitányságot.
A jegyző engedélye
kell a veszélyes állat elidegenítéséhez, illetve felügyeletének átengedéséhez
is. Az állat elhullását vagy eltűnését haladéktalanul be kell jelenteni a
jegyzőnek.
A 23. §-hoz
Ha a veszélyes állat
tartási engedélyének rendelkezéseit az állat tartója megszegi, úgy a jegyző
elrendelheti az állat elszállítását. A tulajdonos köteles fedezni a
költségeket. Ha az állattartó gondoskodik a feltételek biztosításáról, úgy a
veszélyes állatot részére vissza kell adni. Ha az engedélyben foglalt
előírásoknak nem tesz eleget, úgy a veszélyes állat végleges elhelyezéséről a
jegyző intézkedik.
A 24. §-hoz
A veszélyes állatot
tartó felelősségére a Ptk.-nak a fokozott veszéllyel
járó tevékenységet folytatókra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
Az állatkísérlet
általános szabályai
A 25. §-hoz
A törvény
alkalmazásában állatkísérletnek minősül a gerinces állaton fájdalommal vagy
egészségkárosító hatással, avagy tartós idegi megterheléssel járó beavatkozás.
A kísérletet minden esetben meghatározott célra és módon kell foganatosítani.
A állatkísérlethez
engedély abban az esetben adható, ha az emberi vagy állati betegségek
felismeréséhez és gyógyításához szükséges. Kivételesen egyéb tudományos cél
eléréséhez is adható engedély. Ezen túlmenően az engedély kiadásának további
feltétele: a tervezett kísérlettől újabb eredmény várható, vagy az korábbi
kísérletek eredményének ellenőrzésére felhasználható. A kísérlet módszerének
korszerűnek kell lennie.
Szépítőszer, dohány-
és egyéb élvezeti termék, valamint fegyver előállítása céljára engedély nem
adható.
A 26-27. §-hoz
A törvény rendelkezik
az állatkísérletek helyettesítéséről is. Amennyiben más megfelelő módszer is
rendelkezésre áll, úgy olyan tudományos eljárást kell alkalmazni, amely nem
teszi szükségessé az élő állaton végzett kísérletet. A kísérletezés során
felhasznált állatok számát a feltétlenül szükséges mértékre kell szorítani. A
vizsgálat módszerét úgy kell megválasztani, hogy az a legkisebb fájdalommal,
károsodással járjon.
A 28. §-hoz
Az állatkísérletek
során általános vagy helyi érzéstelenítést, fájdalomcsillapítást kell
alkalmazni. Érzéstelenítés nélkül végzett vagy szenvedéssel járó kísérlet
ugyanazon az állategyeden ismételten nem végezhető.
A 29-30. §-hoz
Az állatkísérlet
végeztével a károsodott egyed életét kíméletes módon ki kell oltani. Az életben
hagyott állat ellátásáról a kísérletet foganatosító intézmény köteles
gondoskodni. A kísérlet minden szakaszában biztosítani kell az állat megfelelő
egészségügyi ellátását és gondozását.
A nemzetközi
gyakorlatnak megfelelően állatkísérlet kizárólag szakirányú felsőfokú
végzettséggel rendelkező felelős személy vezetésével végezhető.
A 31. §-hoz
Az állategészségügyi
hatóság engedélyével szabad kísérleti célra állatot tenyészteni, tartani és
ilyennel kereskedni. A tevékenységhez szakirányú végzettség és kellő gyakorlat
is szükséges. A tartás helye szerint illetékes állategészségügyi hatóság a
kísérleti állatot tenyésztőt, szállítót, valamint a tenyésztő létesítményt
nyilvántartásba veszi.
Kísérlet céljára
kizárólag az erre a célra tenyésztett állat használható fel. Háziasított állat
kóboregyedeit ilyen célra felhasználni nem szabad, a (2) bekezdésben leírt
kivételek mellett.
Az állatkísérletek
engedélyezése
A 32. §-hoz
Az állatkísérlet
engedélyezése kérelemre történik. A beadványban meg kell jelölni a tervezett
kísérlet tudományosan megalapozott indokait. A kérelmezőnek nyilatkoznia kell
arról, hogy a kísérlet korszerű végzéséhez szükséges szakszemélyzettel,
berendezésekkel és egyéb eszközökkel rendelkezik.
A 33-34. §-hoz
A törvény értelmében
valamennyi állatkísérletet folytató intézményben munkahelyi állatkísérleti
bizottságot kell létrehozni. A bizottságban szakértők működnek.
A munkahelyi bizottság
elsődleges feladata: az intézményben folytatott állatkísérlet engedélyezése,
ellenőrzése. A bizottság jogosult - az intézmény belső állatkísérleti
szabályozásának megsértése esetén - a kísérlet azonnali leállítására.
A 35. §-hoz
Az állatkísérletek
részletes szabályait külön jogszabály állapítja meg.
Az állat szállítása
A 36-38. §-hoz
Általános szabályként
írja elő a törvény, hogy az állatok mozgatásánál úgy kell eljárni, hogy az az állatnak ne okozzon fájdalmat, szenvedést avagy
sérülést. Ennek a szabálynak kell érvényesülnie az állat terelésénél, lábon
hajtásánál, a szállítóeszközre való fel- és lerakásánál, valamint szállításánál
egyaránt. Az állatszállítás során a szállítónak az élettani és viselkedési
szükségleteket biztosítania kell, a szállításra való alkalmasságot az
állategészségügyi hatóság igazolja.
Az állatszállítmányt
kellő jártassággal rendelkező személynek kell kísérnie. Az állat kíméletét
szolgálja az a szabály, mely szerint a vágóállat szállítása térben és időben
korlátozható.
Állatkert
létesítésének és fenntartásának általános szabályai
A 39-40. §-hoz
Állatkert létesítését
a természetvédelem illetékes állami területi szerve engedélyezheti kérelem alapján.
A létesítés iránti kérelemnek tartalmaznia kell: az állattartás jogszabályban
meghatározott feltételei, a rendszeres állatorvosi felügyelet és a karanténhelyiség biztosított, az állatkert vezetője
felsőfokú képesítéssel, az állatgondozók szakirányú képzettséggel rendelkeznek.
Alapítói nyilatkozatot kell tenni a tartós működtetéshez szükséges vagyoni
feltételek meglétéről.
Hasonló előírásokat
tartalmaz a törvény az állatparkra, a vadasparkra, valamint a cirkuszi
menazsériára.
Az állatotthon
létesítésének és fenntartásának általános szabályai
A 41. §-hoz
Az állatotthon és az
állatmegőrző panzió létesítését a jegyző engedélyezi. Az engedély kiadásának
általános feltétele: az állattartás jogszabályban meghatározott feltételei
rendelkezésre állnak, valamint a rendszeres állatorvosi ellátás biztosított. Az
állatotthon működtetésének nem szabad sértenie a köznyugalmat. Az állatotthon
vezetőjének vagy alkalmazottjának megfelelő szakirányú végzettséggel kell
rendelkeznie.
Az állatvédelmi
feladatok pénzügyi fedezete
A 42. §-hoz
Az állatvédelmi
feladatok pénzügyi fedezete három forrásból épül fel: a költségvetésnek e
feladatra jelzett része, az állatvédelmi hozzájárulás és az állatvédelmi
bírság. Külön törvény állapítja majd meg az állatvédelmi hozzájárulásra kötelezett
termékek körét, a hozzájárulás mértékét valamint szabályait.
Az állatvédelmi bírság
A 43. §-hoz
Állatvédelmi bírságot
köteles fizetni az, aki az állatok kíméletére, védelmére vonatkozó jogszabály
vagy hatósági határozat szabályait megszegi. A bírságot kormányrendelet eltérő
rendelkezése híján az állategészségügyi hatóság szabja ki, részleteiről
kormányrendelet rendelkezik.
Az ügyész szerepe az
állatvédelemben
A 44. §-hoz
Az ügyésznek három
eszköze van: egyrészt a Btk.-ban meghatározottak
szerint jár el bűncselekmény elkövetése esetén, másrészt polgári pert
kezdeményezhet tevékenységtől való eltiltás, vagy a tevékenységgel okozott kár
megtérítése iránt, továbbá általános felügyeleti jogkörében eljárva
közreműködik a hatóságok állatvédelmi eljárásai és döntései törvényességének
biztosításában.
Záró rendelkezések
A 45. §-hoz
A törvény az
állategészségügyi hatóság feladatává teszi az állatvédelmi jogszabályok
megtartásának ellenőrzését. A jogszabályi rendelkezések megsértése esetén az
állattartót figyelmeztetheti, illetve intézkedhet annak felelősségre vonása
iránt.
Kötelessége az állat
fájdalom nélküli elpusztításáról is gondoskodni, ha annak továbbélése
megszüntethetetlen fájdalommal járna, s az állat tulajdonosa ismeretlen, vagy
az állat elpusztításáról nem gondoskodik.
A 46. §-hoz
A törvény e
rendelkezése szerint az állatokkal szembeni emberséges magatartásra való
nevelést az oktatás és ismeretterjesztés eszközeivel is elő kell segíteni. E
feladatok végrehajtását az állami és az önkormányzati szervek, valamint az
oktatási intézmények kötelesek előmozdítani.
A 47. §-hoz
A földművelésügyi
miniszter szakértői testületet hoz létre a hatósági feladatok ellátásának
elősegítése, valamint a társadalmi részvétel biztosítása érdekében. Az érintett
szakmai szervezetek és országos állatvédő társadalmi szervezetek részvételével.
A 48. §-hoz
Az állatvédelmi
jogszabályok megsértése esetén az állatvédelmi célú társadalmi szervezetek
intézkedés megtételét kezdeményezhetik, az ilyen magatartástól való eltiltás
iránt pert indíthatnak.
A 49. §-hoz
A törvény1999. január
1-jén lép hatályba.